Via de verschillende kanalen en rivieren die het IJzerbekken doorkruisen worden goederen vervoerd binnen Vlaanderen en richting Frankrijk.
Doelgroep transport
Deze pagina geeft een overzicht van items relevant voor de doelgroep transport.
Voor de meeste zware metalen ligt de druk in het IJzerbekken in de lijn van het gemiddelde voor Vlaanderen.
In het IJzerbekken is het merendeel (55%) van de waterlopen ontoereikend op vlak van hydromorfologie. In het IJzerbekken zijn de IJzer, de Stenensluisvaart/Steenbeek en Houtensluisvaart/Ronebeek als waterlopen van 1ste prioriteit vismigratie aangeduid.
Voor de meeste zware metalen ligt de druk in het bekken van de Brugse Polders beduidend een stuk lager dan het gemiddelde voor Vlaanderen met uitzondering van het metaal koper.
De structuurkwaliteit beïnvloedt in belangrijke mate het halen van een goede ecologische toestand. De structuur van de waterloop is in het verleden echter vaak onderhevig geweest aan menselijke invloeden (waterkracht, transport, waterbeheer…). In het bekken van de Brugse Polders is hierdoor nog geen 5% van de waterlopen op dit vlak goed.
Via de verschillende kanalen en rivieren die het bekken van de Gentse Kanalen doorkruisen worden goederen vervoerd binnen Vlaanderen en richting Nederland en Frankrijk.
Voor de meeste zware metalen is de uitstoot in het bekken van de Gentse Kanalen gemiddeld tot laag in vergelijking met andere bekkens.
Bij de beoordeling van de hydromorfologie In het bekken van de Gentse Kanalen krijgt geen enkele waterloop de beoordeling goed of zeer goed.
De Leie is een belangrijke transportader tussen de Seine en de Schelde.
De druk van zware metalen is in het Leiebekken voor alle bemeten parameters gemiddeld t.o.v. de andere bekkens.
In het Leiebekken heeft slechts 5 % van de waterlopen een goede structuur.
De Dender (49 km) zelf is de enige bevaarbare waterweg in het Denderbekken.
De druk van arseen, chroom en lood is voor een klein bekken als dat van de Dender vrij hoog.
Het Albertkanaal dat het bekken doorkruist van oost naar west, is de enige waterweg in het Demerbekken die benut wordt voor transport van goederen.
In vergelijking met andere bekkens is er in het Demerbekken duidelijk een grotere druk op de waterlopen van nikkel, zink, cadmium, chroom, kwik, en lood.
De structuurkwaliteit beïnvloedt in belangrijke mate het halen van een goede ecologische toestand. De structuur van de waterloop is in het verleden echter vaak onderhevig geweest aan menselijke invloeden (waterkracht, transport, waterbeheer,…). In het Demerbekken scoort hierdoor nog geen 10% van de waterlopen (slechts 4 van de 62) goed op dit vlak.
Via 4 kanalen die het Maasbekken doorkruisen en de Gemeenschappelijke Maas (van Geistingen tot aan de grens) worden goederen vervoerd binnen Vlaanderen en richting Wallonië en Nederland.
Het Maasbekken heeft over het algemeen een lage concentratie aan zware metalen in vergelijking met de andere bekkens.
De structuurkwaliteit beïnvloedt in belangrijke mate het halen van een goede ecologische toestand. De structuur van de waterloop is in het verleden echter vaak onderhevig geweest aan menselijke invloeden (waterkracht, transport, waterbeheer,…). In het Maasbekken is hierdoor slechts 20% van de waterlopen goed of zeer goed op dit vlak. Het Maasbekken heeft de hoogste score van alle bekkens.
Het Benedenscheldebekken speelt zowel op Vlaams als op Europees niveau een belangrijke rol in goederentransport via het water.
Voor quasi alle gerapporteerde zware metalen scoort het Benedenscheldebekken hoog tot erg hoog t.o.v. de andere bekkens.
De structuurkwaliteit beïnvloedt in belangrijke mate het halen van een goede ecologische toestand. De structuur van de waterloop is in het verleden echter vaak onderhevig geweest aan menselijke invloeden (transport, waterbeheer, waterkracht…). In het Benedenscheldebekken is hierdoor nog geen 10% van de waterlopen goed op dit vlak.
Het Bovenscheldebekken speelt een belangrijke rol inzake de aanvoer en afvoer van goederen via het water (van en naar Frankrijk of richting de Vlaamse zeehavens).
In vergelijking met het Vlaamse gemiddelde is de druk vanuit de bodem aanzienlijk groter in het Bovenscheldebekken, omdat de bodemerosieproblematiek hier zeer sterk speelt. Hierdoor is depositie procentueel lager binnen het Bovenscheldebekken.
De structuurkwaliteit beïnvloedt in belangrijke mate het halen van een goede ecologische toestand. De structuur van veel waterlopen is in het verleden echter vaak onderhevig geweest aan menselijke invloeden (waterkracht, transport, waterbeheer,…). In het Bovenscheldebekken is hierdoor nog geen enkele van de waterlopen goed op dit vlak.
Transport over water gebeurt in het Dijle-Zennebekken bijna uitsluitend via de kanalen: het Zeekanaal Brussel-Schelde, het Kanaal naar Charleroi en het Kanaal Leuven-Dijle.
De druk van de meeste zware metalen in het Dijle-Zennebekken is vrij groot.