Vlaanderen integraalwaterbeleid.be

Transport

Het Bovenscheldebekken speelt een belangrijke rol inzake de aanvoer en afvoer van goederen via het water (van en naar Frankrijk of richting de Vlaamse zeehavens).

Bovenscheldebekken kaart transportHet Bovenscheldebekken speelt een belangrijke rol inzake de aanvoer en afvoer van goederen via het water (van en naar Frankrijk of richting de Vlaamse zeehavens). Dit gebeurt hoofdzakelijk via de Boven-Schelde zelf en in mindere mate via het kanaal Bossuit-Kortrijk.

Ongeveer 6% (56 km) van de totale lengte aan waterlopen in het Bovenscheldebekken is een effectief bevaarbare waterweg. Het Spierekanaal is hierbij niet meegerekend.

Veruit de meeste goederen worden via de Bovenschelde vervoerd. 

Bovenscheldebekken - scheepvaartNiet alleen de waterwegen zelf maar ook de naastliggende watergebonden bedrijventerreinen kunnen van invloed zijn op het watersysteem. Incidentele lekken van onder meer smeerolie en diesel, lozingen van afvalwater… beïnvloeden de waterkwaliteit van de waterwegen. Het peilbeheer op de waterwegen staat voornamelijk in het teken van het garanderen van voldoende diepgang en veilige doorvoerhoogte onder bruggen e.d. voor de scheepvaart. Door (pro)actief beheer van waterpeilen garanderen de waterbeheerders een voldoende veiligheidsniveau.

Bovenscheldebekken grafiek transport (# tonkm vervoerde goederen)

Informatie over de invloed van de sector op het water (en omgekeerd) vindt u in het hoofdstuk drukken.

Integraalwaterbeleid.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

De Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid (CIW) is een overlegplatform van de diverse beleidsdomeinen en bestuursniveaus die bij het waterbeleid betrokken zijn. Ook waterbedrijven nemen deel aan het overleg. Deze samenwerking zorgt voor een gecoördineerde en geïntegreerde aanpak van het waterbeleid en waterbeheer in Vlaanderen.