Transport
Via de verschillende kanalen en rivieren die het IJzerbekken doorkruisen worden goederen vervoerd binnen Vlaanderen en richting Frankrijk. In het IJzerbekken is ongeveer 140 km van de waterlopen (6 % van de lengte aan waterlopen in het bekken) bevaarbaar.
Het Kanaal Plassendale-Nieuwpoort en het Kanaal Nieuwpoort-Duinkerke worden vooral gebruikt voor de doorvoer en het lossen van goederen. Het kanaal Nieuwpoort-Duinkerke vervult ook een doorvoer functie naar Duinkerke en verder in Frankrijk voor hoofdzakelijk granen, zout, schroot en meststoffen. Via de haven van Nieuwpoort wordt voornamelijk zand en vis aangevoerd van op zee.
In 2018 werden enkel goederen vervoerd via het Kanaal Plassendale-Nieuwpoort (20 ton per km vaarwegsectie).
Het (pro) actief peilbeheer op de waterwegen staat vooral in het teken van het garanderen van voldoende diepgang en veilige doorvoerhoogte onder bruggen e.d. voor de scheepvaart.
De watergebonden bedrijventerreinen naast de waterwegen, zoals Ieperleekanaal in Ieper en Proostdijkvaart in Veurne, kunnen invloed hebben op het watersysteem. Verkeerde rioolaansluitingen, lozingen van afvalwater, incidentele lekken van olie, … beïnvloeden de waterkwaliteit van de waterwegen.
De sluisbewegingen aan de Ganzenpoot kunnen in lange droge perioden zout zeewater in de IJzer en kanalen brengen.
Informatie over de invloed van de sector op het water (en omgekeerd) vindt u in het hoofdstuk drukken.