Schulensmeer
Op basis van de beschikbare gegevens haalt het Schulensmeer volop de waterkwaliteitsnorm voor fytoplancton en helemaal niet de norm voor fytobenthos (kiezelwieren). Voor andere biologische parameters zijn er minder recente gegevens. De norm voor vis werd in het verleden wel bijna behaald. Voor fosfor scoort het Schulensmeer ontoereikend, voor stikstof goed.
Webbekomsbroek en Schulensbroek, hét waterveiligheidscentrum van het Demerbekken, combineren beide een traditioneel wachtbekken met belangrijke ecologische waarden. Het Schulensmeer vormt ook één van de onthaalpunten van/tot De Wijers (zie integraal project 'De Wijers').
Voor het wachtbekken van het Schulensbroek worden de veiligheidsvoorzieningen verder geoptimaliseerd en wordt de vernatuurlijking van de oevers van het Schulensmeer uitgewerkt. Door dit project wordt plantengroei aan en in het Schulensmeer gestimuleerd, hetgeen, samen met een algemene verbetering van de waterkwaliteit, een positief effect kan hebben op het meer. In het ruimere gebied van het Schulensbroek wordt de waterkwaliteit van de waterlopen en sloten verbeterd door gerichte acties. De natuurlijke overstromingsdynamiek wordt hersteld door een trage(re) waterafvoer, het versterken van het contact tussen waterloop en omgeving en het verbeteren van het retentievermogen van waterlopen, sloten en poelen. Het herstel van het rivierecosysteem sluit hierop aan en omvat het herstel / verbeteren van structuurkwaliteit en ecologische kwaliteit van de waterlopen, gericht beheer van de natte graslanden en soortgericht beheer.
Het bekkensecretariaat coördineert verder het integraal project Schulensbroek. Dit project vertrekt vanuit de noodzakelijke infrastructuur van het wachtbekken en sturing ivm de waterveiligheid. Bij de inrichting van infrastructuur moet voldoende aandacht gegeven worden aan ecologische gevolgen van deze infrastructuur, zoals bijvoorbeeld de gevolgen voor vismigratie (vijzels ...).
Daarnaast bouwt het verder op de doelstellingen van de studie 'Trage Waters in het Schulensbroek' en op de afspraken, gemaakt tijdens het overleg binnen het integraal project. In de context van het integraal project wordt tevens een langetermijnvisie uitgewerkt, die het herstellen van natuurlijke overstromingsdynamiek en rivierecosysteem combineert met extra waterberging en waterconservering in het ruimere gebied van het Schulensbroek, binnen de randvoorwaarden van de noodzakelijke waterkwaliteit (invloed op schraalgraslanden). Deze langetermijnvisie wordt best ondersteund door de hiervoor noodzakelijke studies van de water- en natuurbeheerders.
De Instandhoudingsdoelstellingen voor het gebied van de Demer vraagt om een voldoende hoog waterpeil tijdens het broedseizoen. Hiertoe moet voldoende aandacht geschonken worden aan het maken van peilafspraken.Voor de problematiek van het overstort van de Vroente, dat een negatief effect heeft op zowel landbouw, natuur als waterveiligheid, wordt verder een integrale oplossing uitgewerkt.
Voor een bespreking van de Demerdelta, zie bespreking Demer III-IV
Toekomstbeeld Demerdelta, zie ook bespreking Zwart Water
DEMERDELTA : Schulensbroek een doorkijk naar de toekomst
NU In de plannen van de jaren '70 voor het uitgraven van het Schulensmeer voor de aanleg van de E314, werd er amper rekening gehouden met ecologische waarden. De oevers werden steil afgegraven. En de zanddepots die werden aangelegd, zijn nu - 40 jaar later - helemaal overgroeid met wilgen.
ACTIE De zanddepots en het grote eiland worden afgegraven tot net onder het waterpeil. De grond wordt ter plaatse gebruikt om de oeverzones van het meer minder diep te maken. Hierdoor krijg je een combinatie van zachtglooiende oevers en een grote ondiepe zone in en rond het meer. In die ondiepe zone zal zich een rietmoeras ontwikkelen, waar vogels zoals roerdomp, woudaap, bruine kiekendief en blauwborst zich thuis voelen. Het rietmoeras wordt doorsneden door een netwerk van grachten en ondiep open water. Dit zijn ideale paaiplaatsen voor heel wat vissoorten zoals grote modderkruiper en snoek.
Voor informatie over de gebiedsgerichte werking, zie Demer III-IV.
Raadpleeg de gegevens over druk & impact, milieudoelstellingen, reductiedoelen & afwijkingen en beoordeling in de waterlichaamfiches VL05_200 - SCHULENSMEER.