Vlaanderen integraalwaterbeleid.be

Kanaal Roeselare-Leie

In de 19de eeuw werd het bijna 17 kilometer lange kanaal Roeselare-Leie gegraven om de industrie in Roeselare via vaarverkeer te ontsluiten.

In de 19de eeuw werd het bijna 17 kilometer lange kanaal Roeselare-Leie gegraven om de industrie in Roeselare via vaarverkeer te ontsluiten. Het kanaal was vroeger bereikbaar langs de drietrapssluis in Wielsbeke. Ondertussen is er een grotere sluis in werking naast de drietrapsluis. De kanaalzone vormt één sterk verstedelijkte band van aan de Leie tot in het hart van Roeselare, met woonlinten en bedrijven langs het kanaal.

Leiebekken - Kanaal Roeselare-Leie  Leiebekken - Kanaal Roeselare-Leie drietrapsluis

Het kanaal Roeselare-Leie is op heden een belangrijke trafiekzone in het Leiebekken. Op het kanaal wordt het gewicht vervoerde goederen steeds groter met steeds minder boten. Dat betekent dat steeds grotere schepen, met een groter laadvermogen, hun weg vinden naar het kanaal. Een moderniseringsstudie moet uitwijzen hoe het kanaal kan aangepast worden naar een kanaal voor schepen van klasse Va. Daarvoor moet de vaarweg zowel verbreed als verdiept worden. Bovendien zal de huidige infrastructuur, waaronder bruggen, kaaimuren, zwaaikommen en oevers moeten aangepast worden. De laagste brug over het kanaal, in Ingelmunster, werd reeds vernieuwd. Tussen de Schaapsbrug en de E403 te Roeselare komt er een nieuw overslagcentrum. Een bijkomende moeilijkheid is dat tal van zijwaterlopen van de Mandel onder het kanaal sifoneren. Er dient oeverversterking te gebeuren om de veiligheid op en naast het water te blijven garanderen.

Het kanaal heeft daarnaast een belangrijke recreatieve functie. Er wordt gehengeld. Twee secties (Roeselare-Izegem en Ingelmunster-Ooigem) zijn voorbehouden voor gemotoriseerde watersport (pleziervaart, waterskiën, ...). Langs het kanaal zijn verschillende watersportverenigingen actief en de jaagpaden worden intensief gebruikt. Blauwalgen zorgden de voorbije jaren telkens voor een recreatieverbod op het kanaal. De gifstoffen van blauwalgen kunnen bij contact allerlei irritaties of zelfs grotere gezondheidsproblemen veroorzaken.

De fysico-chemische waterkwaliteit scoort behoorlijk goed met zelfs een matige beoordeling voor fosfor. Enkel stikstof heeft een ontoereikende beoordeling. De overige parameters zijn matig of goed.

De biologische waterkwaliteit is slecht. Er komen al vrij veel vissen voor, maar nauwelijks macro-invertebraten. Ook fytoplankton is slechts in beperkte mate aanwezig.

De structuurkwaliteit van het kanaal is slecht. Het kanaal is recht zonder alluviale processen, natuurlijke oevers, bedding en profiel. Dit is de oorzaak van het beperkt aantal macro-invertebraten in het kanaal. Bij de modernisering van het kanaal dienen deze aspecten meegenomen te worden. Een ecologischere inrichting van de oevers komt het biologisch leven ten goede.

 

Raadpleeg de gegevens over druk & impact, milieudoelstellingen, reductiedoelen & afwijkingen en beoordeling in de waterlichaamfiches VL17_169 - KANAAL ROESELARE-LEIE.

Integraalwaterbeleid.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

De Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid (CIW) is een overlegplatform van de diverse beleidsdomeinen en bestuursniveaus die bij het waterbeleid betrokken zijn. Ook waterbedrijven nemen deel aan het overleg. Deze samenwerking zorgt voor een gecoördineerde en geïntegreerde aanpak van het waterbeleid en waterbeheer in Vlaanderen.