Vlaanderen integraalwaterbeleid.be

visie

Specifiek voor het Boudewijnkanaal is de verziltingsproblematiek. De Lisseweegse Vaart bepaalt in grote mate de waterhuishouding van de omliggende polders en er kan via de stuwen op de polderwaterlopen water gestuurd worden naar het afstroomgebied van de Noordede-Blankenbergse Vaart.

Boudewijnkanaal

Specifiek voor het Boudewijnkanaal is de verziltingsproblematiek. Op het Boudewijnkanaal kan je steeds meer kwallen, krabben, mosselen en zeesterren spotten tot op 5 km landinwaarts. Ze stromen bij vloed samen met het zeewater via de sluis van Zeebrugge het kanaal in.  De meest verspreide vissoorten zijn paling en zeebaars.

De Maatschappij van de Brugse Zeehaven (MBZ) heeft plannen om de capaciteit voor de automotive sector in Zeebrugge uit te breiden. Op middellange termijn (>2023) zal een extra kaaimuur en een verbreding en verdieping van het Boudewijnkanaal nodig zijn ter hoogte van het Verbindingsdok in de Achterhaven van Zeebrugge. Dit kadert binnen het GRUP "afbakening Zeehavengebied Zeebrugge". Gezien de Zijdelings Vaart doorheen het gebied van de verbreding loopt, werd deze reeds door de waterbeheerder in 2019 verlegd.

Lisseweegse Vaart

De Lisseweegse Vaart bepaalt in grote mate de waterhuishouding van de omliggende polders en er kan via de stuwen op de polderwaterlopen water gestuurd worden naar het afstroomgebied van de Noordede-Blankenbergse Vaart. Het peilbeheer van de Lisseweegse Vaart is typisch voor kustpolders met een trage waterafvoer door het geringe bodemverhang en lozingsmogelijkheden die afhangen van het zeepeil. Die combinatie zorgt een gebied dat gevoelig is voor overstromingen.

Het meest zuidelijke punt van de Lisseweegse vaart bevindt zich aan het Kanaal Gent-Oostende, net ten noorden van de stadskern van Brugge. Hier kan in de zomer kanaalwater in de omliggende polder ingelaten worden om verdroging en verzilting tegen te gaan. Ook het effluentwater van de RWZI Brugge kan ingenomen worden.

De naburige bedrijvigheid (Transportzone Zeebrugge, Blauwe Toren Brugge) heeft duidelijk een impact op de waterkwaliteit, van de Lisseweegse Vaart met overschrijdingen van zware metalen en PAK's (polycyclische aromatische koolwaterstoffen). Ook de overstortwerking van rioleringen heeft een significante impact. De slechte waterbodemkwaliteit is dan weer te wijten aan historische vervuiling. De Lisseweegse Vaart vertoont wel waardevolle structuurkenmerken maar de 7 stuwen die het peil van de vaart regelen, vormen nog een hindernis voor de migratie van glasaal.

 

Raadpleeg de gegevens over druk & impact, milieudoelstellingen, reductiedoelen & afwijkingen en beoordeling in de waterlichaamfiches VL17_186 - ZEEBRUGGE BUITENHAVEN.

Integraalwaterbeleid.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

De Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid (CIW) is een overlegplatform van de diverse beleidsdomeinen en bestuursniveaus die bij het waterbeleid betrokken zijn. Ook waterbedrijven nemen deel aan het overleg. Deze samenwerking zorgt voor een gecoördineerde en geïntegreerde aanpak van het waterbeleid en waterbeheer in Vlaanderen.