gebiedsgerichte werking
In 2016 nam de Vlaamse Regering de startbeslissing voor het planningsproces ‘Verbetering nautische toegankelijkheid tot de (achter)haven van Zeebrugge’ (SHIP-project). Dit project is van cruciaal belang voor de verdere groei en ontwikkeling van de haven van Zeebrugge. In 2019 werd beslist om de nieuwe zeesluis te bouwen op de huidige Visartsite. In samenspraak en dialoog met alle actoren, ook het bekkenbestuur van de Brugse Polders, worden meerdere acties opgestart in het kader van leefbaarheid, mobiliteit, buffering, enz. Aanleg van bijkomende verharde oppervlakken dient beperkt te worden en waar mogelijk kiest men voor waterdoorlaatbare materialen en infiltratievoorzieningen.
Een optimale gravitaire afwatering van de Lisseweegse Vaart dient in het kader van de realisatie van dit complex project zeesluis Zeebrugge verzekerd te worden met eventuele ondersteuning van de nodige pompcapaciteit om wateroverlast ten oosten van Blankenberge en ter hoogte van de Transportzone te voorkomen. Binnen het actieprogramma van het Raamakkoord Oudlandpolder zal dit onderzocht worden. Een verdere modernisering en optimalisering van de peilbeheersingsinfrastructuur dringt zich op om water beter vast te houden i.f.v. droogtebeheer en efficiënter weg te krijgen i.f.v. hoogwaterbeheer. Een meer gedifferentieerd peilbeheer dient gefaciliteerd te worden.
Binnen het afstroomgebied van de Lisseweegse Vaart situeert zich een grote kreekrug. Mogelijke potenties voor ondergrondse zoetwateropslag dienen onderzocht te worden.
Een gebied van ca. 820 ha langs het Boudewijnkanaal, nabij de achterhaven van Zeebrugge maakt deel uit van het landinrichtingsproject Brugse Veldzone, inrichtingsproject Mobiliteitsas Gent-Brugge-Zeebrugge. Om de leefbaarheid van de woonkern Zwankendamme te verzekeren na de aanleg van de nieuwe spoor- en haveninfrastructuur worden er buffer- en recreatieve zones voorzien in de omgeving. De plannen voor de omgeving van de Lisseweegse Vaart (ecologische inrichting oevers) en de oostelijke zijde van Zwankendamme worden verder uitgewerkt.
Begin 2021 startte het bekkensecretariaat een gebieds- en thematisch overleg op voor het Boudewijnkanaal met als doel het streven naar een verbetering van de aquatische ecologie van het Boudewijnkanaal en om in de toekomst structurele vissterftes te vermijden. Dit streefdoel kadert in de ruimere maatschappelijke context van klimaatopwarming, waterschaarste en verzilting.