Vlaanderen integraalwaterbeleid.be

Kanaal Kortrijk-Bossuit

Het Kanaal Bossuit-Kortrijk verbindt de Boven-Schelde met de Leie in Kortrijk (toegankelijk voor schepen tot 1.350 ton).

Het Kanaal Bossuit-Kortrijk verbindt de Boven-Schelde met de Leie in Kortrijk (toegankelijk voor schepen tot 1.350 ton). Er bevinden zich drie sluizen op het kanaal (Bossuit, Moen en Zwevegem). In Kortrijk bevinden zich nog drie historische, beschermde sluizen uit de 19de eeuw. Deze kleine sluizen en de vaarweg zijn niet toegankelijk voor grote schepen. Enkel pleziervaart en kleine schepen tot 300 ton kunnen er passeren.

Leiebekken - Kanaal Kortrijk-BossuitDe waterkwaliteit van het Kanaal Bossuit-Kortrijk wordt in belangrijke mate bepaald door de kwaliteit van de Boven-Schelde. Omdat het kanaalwater wordt aangewend voor de productie van drinkwater, wordt er nagenoeg dagelijks oppervlaktewater van de Boven-Schelde overgepompt naar het kanaal.

De ecologische potenties in het kader van de al uitgewerkte “geïntegreerde gebiedsgerichte visie voor het kanaal Bossuit-Kortrijk” dienen geëvalueerd te worden op haalbaarheid door onder meer de waterbeheerder. De uitvoering van een aantal acties uit de visie op het kanaal kaderen in het regionaal project ‘Groene Sporen’, een initiatief van de intercommunale Leiedal samen met het provinciebestuur West-Vlaanderen.

Richting de Leie verbetert de waterkwaliteit van het kanaal. Enkel de parameter fosfor heeft nog net niet een matige beoordeling. Gezien de kwaliteit al tamelijk goed is in dit deel van het Leiebekken, dient er voldoende aandacht besteed te worden aan de ecologische inrichting van oevers en bijkomende paaimogelijkheden voor vissen. Het huidig visbestand is nog matig, vooral wegens het ontbreken van geschikte paai- en opgroeigebieden. Bij eventuele werkzaamheden aan het kanaal zou hier maximaal rekening mee moeten gehouden worden. Er komen al veel waterplanten, macro-invertebraten en fytobenthos voor.

Leiebekken - Kanaal Kortrijk-Bossuit 2Er wordt bekeken om het kanaal Bossuit-Kortrijk te moderniseren. Het kanaal vormt een belangrijke schakel in het Vlaamse en Europese waterwegennetwerk. Het kanaal verbindt de Leie en de Boven-Schelde met elkaar, maar momenteel hebben binnenvaartschepen nog geen toegang tot het kanaal vanaf de Leie. Schippers moeten via de Leie, Gent en de Boven-Schelde een omweg maken van 138 kilometer om de bedrijven langs het kanaal Kortrijk-Bossuit te bereiken.

Door de veelheid van aspecten waarvoor een oplossing dient gezocht te worden, wordt de methodiek van complexe projecten toegepast.  Het complex project “Opwaardering en/of aanpassing van het kanaal Bossuit-Kortrijk voor klasse Va-schepen” (tot 3.000 ton), kadert in het project Seine-Schelde. Het heeft als projectdoelstellingen het verruimen van het kanaal over de volledige lengte, het aansluiten op de Leie in Kortrijk, het oprichten van een sluis in Kortrijk en de ontwikkeling van een regionaal overslagcentrum. Daarnaast worden ook de bijkomende potenties voor watergebonden bedrijvigheid langs het kanaal mee onderzocht.

 

Raadpleeg de gegevens over druk & impact, milieudoelstellingen, reductiedoelen & afwijkingen en beoordeling in de waterlichaamfiches VL22_220 - KANAAL BOSSUIT-KORTRIJK.

Integraalwaterbeleid.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

De Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid (CIW) is een overlegplatform van de diverse beleidsdomeinen en bestuursniveaus die bij het waterbeleid betrokken zijn. Ook waterbedrijven nemen deel aan het overleg. Deze samenwerking zorgt voor een gecoördineerde en geïntegreerde aanpak van het waterbeleid en waterbeheer in Vlaanderen.