Vlaanderen integraalwaterbeleid.be

visie

De waterkwaliteit van de Voer is matig tot ontoereikend, door enerzijds de vele ongezuiverde lozingen van huishoudelijk afvalwater en anderzijds de impact vanuit de landbouwsector.

De waterkwaliteit van de Voer is matig tot ontoereikend, door enerzijds de vele ongezuiverde lozingen van huishoudelijk afvalwater en anderzijds de impact vanuit de landbouwsector. Een snelle verbetering wordt verwacht bij de opstart van RWZI Voeren (2020) en door de verdere aanleg van riolering van s’Gravenvoeren tot Sint-Pieters-Voeren. Vervolgens zijn nog lokale gemeentelijke aansluitingsprojecten nodig om al het huishoudelijk afvalwater op te vangen. Als optimalisatie dient bekeken te worden hoe de vuilvracht van KWZI Veurs kan aansluiten op RWZI Voeren. De relatieve druk voor nutriënten vanuit de landbouwsector op de Voer gaat tot 70%; o.a. door het scheuren van grasland is de erosiecoëfficiënt in de Voerstreek toegenomen, met verhoogde afspoeling tot gevolg. Gerichte maatregelen zullen bijgevolg nodig zijn om de invloed vanuit de landbouw te reduceren. Complementair hierin is de uitbouw van het grondwatermodel voor de Voerstreek, zodat meer inzicht wordt verkregen voor het nitraatrijk bronwater van de Voer.

De Voer, de Veurs en de Noorbeek hebben op een groot deel van haar loop nog (zeer) waardevolle structuurkenmerken. Deze waardevolle tracés moeten minstens behouden blijven en bij verder herstel of behoud van een goede beekstructuur dient gestreefd te worden naar een combinatie met maximaal natuurlijke waterberging en een natuurlijke waterpeilregime. Er zijn nog een aantal vismigratieknelpunten aanwezig in de verschillende waterlopen. Primair dienen deze opgelost te worden op de Voer (met zijlopen Noorbeek en Veurs) en de Gulp, gezien de rijke en unieke visfauna in de Voerstreek. Grensoverschrijdende afstemming met Nederland is hier een must, voor optimale connectiviteit.

De gemeenten Voeren heeft regelmatig te kampen met wateroverlast, zowel vanuit de waterloop als door modderstromen. Daarom zal deze planperiode, vanuit het concept van meerlaagse veiligheid een geschikte combinatie van maatregelen gebaseerd op preventie, protectie en paraatheid verder uitgewerkt worden. Specifiek voor ’s Gravenvoeren is de vorige planperiode al een hoogwaterbypass gerealiseerd. Deze is echter nog onvoldoende en het overstromingsrisico moet nu verder gereduceerd worden door maatregelen stroomopwaarts de dorpskern: zowel erosiebestrijding als bijkomende berging in de vallei.

De oppervlakkige afstroming in het heuvelachtige gebied verhoogt het risico op modderstromen en overstromingen in de beekvalleien door versnelde waterafvoer. Ter voorkoming van verlies van vruchtbare grond, aanslibbing van waterlopen en wateroverlast moet  verder ingezet te worden op planmatige bodemerosiebestrijding. Brongerichte erosiebestrijding heeft de voorkeur en kan o.a. door het optimaliseren van de bodemstructuur, het toepassen van de code van goede landbouwpraktijk en het toepassen van erosiebestrijdingsmaatregelen in functie van het herstel van de infiltratiemogelijkheden en het tegengaan van versnelde afstroom van hemelwater. In dit opzicht zijn strategisch gelegen graslanden i.k.v. de erosieproblematiek (o.a. Voeren) maximaal te behouden of te herstellen. Landbouwers zijn - in het kader van de randvoorwaarden van het gemeenschappelijk landbouwbeleid - verplicht om erosiebestrijdingsmaatregelen te nemen op hoog en zeer hoog erosiegevoelige percelen. Hierbij is handhaving essentieel. Het verminderen van afstromingen en bevorderen van infiltratie en water vasthouden zal bovendien bijdragen tot het tegengaan van de toenemende waterschaarste.

Ondermeer via de erosiebestrijdingsplannen en de hemelwater- en droogteplannen kan dit in detail uitgewerkt worden.

 

Raadpleeg de gegevens over druk & impact, milieudoelstellingen, reductiedoelen & afwijkingen en beoordeling in de waterlichaamfiches L107_891 - VOER (VOEREN), L107_892 - BEEK (VOEREN).

Integraalwaterbeleid.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

De Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid (CIW) is een overlegplatform van de diverse beleidsdomeinen en bestuursniveaus die bij het waterbeleid betrokken zijn. Ook waterbedrijven nemen deel aan het overleg. Deze samenwerking zorgt voor een gecoördineerde en geïntegreerde aanpak van het waterbeleid en waterbeheer in Vlaanderen.