Vlaanderen integraalwaterbeleid.be

aspect waterbeheersing en veiligheid

In het Demerbekken ligt de economische schade ten gevolge van pluviale overstromingen bij elk overstromingsrisico hoger dan bij fluviale overstromingen.

Voor de toestandsbeoordeling van het overstromingsrisico wordt gebruik gemaakt van 2 indicatoren: ‘economische schade’ en ‘aantal potentieel getroffen mensen’. In vergelijking met het vorige plan zijn er een aantal actualisaties gebeurd aan het model (componenten van de LATIS-tool) waardoor er nu ook een onderscheid wordt gemaakt tussen fluviale en pluviale overstromingen. Onder meer omwille van de veel kortere duur van pluviale overstromingen zal de blootstelling en schade minder groot zijn voor dit type overstromingen. Daarom kunnen de schadeberekeningen en beoordelingen van de pluviale overstromingen niet zomaar vergeleken worden met die van de fluviale overstromingen.

Voor meer uitleg over de overstromingsrisicobeoordeling miv de indicatoren en afwegingskaders, zie stroomgebiedniveau.

 

Demerbekken grafiek economische schade per type overstroming en per kansscenarioIn het Demerbekken ligt de economische schade ten gevolge van pluviale overstromingen bij elk overstromingsrisico hoger dan bij fluviale overstromingen. Bij een pluviale overstroming met grote kans kan de schade oplopen tot ruim 500 miljoen euro, bij een fluviale overstroming met grote kans blijft dit relatief gezien beperkt tot minder dan 11 miljoen euro.

Vergeleken met de andere bekkens is in het Demerbekken de economische schade veroorzaakt door fluviale overstromingen met een kleine kans op voorkomen, klein. De uitgebouwde en optimaal gestuurde overstromingsgebieden hebben hier zeker toe bijgedragen. Omgekeerd is de ecnomische schade veroorzaakt door pluviale overstromingen groter dan in andere bekkens. De relatief grote reliëfverschillen en erosiegevoelige ondergrond in het zuiden van het Demerbekken dragen hier uiteraard toe bij.

Voor de pluviale overstromingen is het aangewezen om op zoek te gaan naar acties die de toestand verder kunnen verbeteren. Een eerste belangrijke stap is alvast een gebiedsdekkend bronbeleid uitstippelen via bijvoorbeeld een hemelwater- en droogteplan. Daarnaast zijn diverse erosiebestrijdingsmaatregelen van belang om afstromend regenwater tegen te gaan.

Demerbekken grafiek aantal potentieel getroffen inwoners per type overstroming en per kansscenarioIn het Demerbekken worden personen vooral getroffen bij pluviale overstromingen. Dit kan zelfs tot 40 maal zo veel zijn als bij een fluviale overstroming met een grote kans tot voorkomen.

Bij een pluviale overstroming met grote kans op voorkomen kunnen 12.000 personen getroffen worden; bij een pluviale overstroming met een kleine kans op voorkomen kan dit aantal oplopen tot bijna 42.000 personen. Bij fluviale overstromingen ligt het aantal getroffen personen lager. Het aantal varieert van 289 getroffen personen bij een fluviale overstroming met een grote kans op voorkomen tot 4.500 getroffen personen tgv een overstroming met een kleine kans op voorkomen.

Ook hier is het aangewezen om voor pluviale overstromingen mogelijke acties te onderzoeken die het aantal personen getroffen door overlast verder terugdringt. Ook individuele beschermingsmaatregelen die de burger zelf in zijn woning kan treffen komen hiervoor in aanmerking.

Integraalwaterbeleid.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

De Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid (CIW) is een overlegplatform van de diverse beleidsdomeinen en bestuursniveaus die bij het waterbeleid betrokken zijn. Ook waterbedrijven nemen deel aan het overleg. Deze samenwerking zorgt voor een gecoördineerde en geïntegreerde aanpak van het waterbeleid en waterbeheer in Vlaanderen.