Transport
Via de verschillende kanalen die het Netebekken doorkruisen worden goederen vervoerd binnen Vlaanderen en richting buurlanden. In het Netebekken is ongeveer 238 km van de waterlopen (8% van de lengte aan waterlopen in het bekken) bevaarbaar. In de praktijk is dit aanzienlijk minder aangezien Grote Nete en Kleine Nete niet echt bevaarbaar zijn (uitgezonderd het deel Benedennete).
Het Albertkanaal is een industriële slagader van Vlaanderen. Het overgrote deel van de trafieken komen van, of zijn bestemd voor de haven van Antwerpen of Luik. In combinatie met de E313 is deze omgeving bij uitstek geschikt voor regionale bedrijventerreinen. Om ondernemingen ruimte te bieden langs het Albertkanaal zette de Vlaamse Regering in 2004 het Economisch Netwerk Albertkanaal (ENA) op.
Niet alleen de waterwegen zelf maar ook de naastliggende watergebonden bedrijventerreinen kunnen van invloed zijn op het watersysteem. Incidentele lekken van onder meer smeerolie en diesel, lozingen van afvalwater… beïnvloeden de waterkwaliteit van de waterwegen. Het peilbeheer op de waterwegen staat voornamelijk in het teken van het garanderen van voldoende diepgang en veilige doorvoerhoogte onder bruggen e.d. voor de scheepvaart. Door (pro)actief beheer van waterpeilen garanderen de waterbeheerders een voldoende veiligheidsniveau.
Informatie over de invloed van de sector op het water (en omgekeerd) vindt u in het hoofdstuk drukken.