Vlaanderen integraalwaterbeleid.be

aspect waterbeheersing en veiligheid

In het bekken van de Gentse Kanalen ligt de economische schade ten gevolge pluviale overstromingen bij elk overstromingsrisico hoger dan bij fluviale overstromingen.

Voor de toestandsbeoordeling van het overstromingsrisico wordt gebruik gemaakt van 2 indicatoren: ‘economische schade’ en ‘aantal potentieel getroffen mensen’. In vergelijking met het vorige plan zijn er een aantal actualisaties gebeurd aan het model (componenten van de LATIS-tool) waardoor er nu ook een onderscheid wordt gemaakt tussen fluviale en pluviale overstromingen. Onder meer omwille van de veel kortere duur van pluviale overstromingen zal de blootstelling en schade minder groot zijn voor dit type overstromingen. Daarom kunnen de schadeberekeningen en beoordelingen van de pluviale overstromingen niet zomaar vergeleken worden met die van de fluviale overstromingen.

Voor meer uitleg over de overstromingsrisicobeoordeling miv de indicatoren en afwegingskaders, zie stroomgebiedniveau.

 

Bekken van de Gentse kanalen grafiek economische schade per type overstroming en per kansscenarioIn het bekken van de Gentse Kanalen ligt de economische schade ten gevolge van pluviale overstromingen bij elk overstromingsrisico hoger dan bij fluviale overstromingen. Bij een pluviale overstroming met grote kans kan de schade oplopen tot ruim 90 miljoen euro, bij een fluviale overstroming met grote kans blijft dit relatief gezien beperkt tot iets meer dan 16 miljoen euro.

De economische schade veroorzaakt door fluviale overstromingen met een kleine kans op voorkomen is het kleinst in het bekken van de Gentse Kanalen in vergelijking met de andere bekkens in Vlaanderen, na het Bovenscheldebekken. Het watersysteem werd er immers doorheen de eeuwen zo aangepast om een vlotte waterafvoer te kunnen garanderen.

Voor de pluviale overstromingen met een grote kans op voorkomen is het aangewezen om op zoek te gaan naar acties die de toestand verder kunnen verbeteren. Een eerste belangrijke stap is alvast een gebiedsdekkend bronbeleid uitstippelen via bijvoorbeeld een hemelwater- en droogteplan. Waar mogelijk kan dit aangevuld worden met de aanleg van bijkomende gecontroleerde overstromingsgebieden.

Bekken van de Gentse kanalen grafiek aantal potentieel getroffen inwoners per type overstroming en per kansscenarioIn het bekken van de Gentse Kanalen worden personen vooral getroffen bij pluviale overstromingen, dit kan tot 35 maal zo veel zijn als bij een fluviale overstroming met een grote kans tot voorkomen. Niet heel onlogisch, het bekken van de Gentse Kanalen is relatief vlak en bebouwing relatief gespreid. Bij een pluviale overstroming met grote kans op voorkomen kunnen een 2.500-tal personen getroffen worden, bij een pluviale overstroming met een kleine kans op voorkomen kan dit aantal oplopen tot ca. 35.000 personen. Bij fluviale overstromingen ligt het aantal getroffen personen lager. Het aantal varieert van een 200-tal getroffen personen bij een fluviale overstroming met een grote kans op voorkomen tot een 1000-tal getroffen personen tgv een overstroming met een kleine kans op voorkomen.

Ook hier is het aangewezen om voor pluviale overstromingen met een grote kans op voorkomen mogelijke acties te onderzoeken die het aantal personen getroffen door overlast verder terugdringt. Ook individuele beschermingsmaatregelen die de burger zelf in zijn woning kan treffen komen hiervoor in aanmerking.

  

Integraalwaterbeleid.be is een officiële website van de Vlaamse overheid

De Coördinatiecommissie Integraal Waterbeleid (CIW) is een overlegplatform van de diverse beleidsdomeinen en bestuursniveaus die bij het waterbeleid betrokken zijn. Ook waterbedrijven nemen deel aan het overleg. Deze samenwerking zorgt voor een gecoördineerde en geïntegreerde aanpak van het waterbeleid en waterbeheer in Vlaanderen.