Kanalen vormen de nerven van het Leiebekken
De Leie heeft een belangrijke transportfunctie, die men in de toekomst nog verder wil uitbreiden. De gekanaliseerde Leie is vanaf Frankrijk tot in Deinze rechtgetrokken voor scheepvaart. Zo worden de regio’s Le Havre, Rouen en Parijs (of de Seinedelta) verbonden met de Schelde- en de Rijndelta. Langs de Leie liggen tal van oude Leiemeanders die nu meestal geisoleerd zijn van of deels verbonden zijn met de rechtgetrokken Leie.
Het kanaal Roeselare-Leie is een belangrijke drager van watergebonden industrie. De kanaalzone vormt één sterk verstedelijkte band van aan de Leie tot in het hart van Roeselare, met woonlinten en bedrijven langs het kanaal. Het kanaalwater is een belangrijke waterbron voor de watergebonden bedrijven. Het kanaal heeft ook een belangrijke recreatieve functie.
Via het kanaal Bossuit-Kortrijk is er vanuit het Bovenscheldebekken een beperkte instroom naar het Leiebekken. Deze instroom is overgepompt Scheldewater dat vooral voor de drinkwaterwinning in Stasegem gebruikt wordt.
De afvoer van het water uit het Leiebekken gebeurt vooral (85 %) via het Afleidingskanaal van de Leie (Schipdonkkanaal) en in mindere mate via de Toeristische Leie naar de Ringvaart in Gent (15 %). Het water van de Gentse Ringvaart kan langs vier wegen naar zee afgevoerd worden: via de Schelde naar Antwerpen, via het Kanaal Gent-Brugge naar Oostende, via het Afleidingskanaal van de Leie naar Knokke-Heist en via de sluis in Evergem naar de Westerschelde in Terneuzen.